Jakie owoce i warzywa jeść zimą

owoce i warzywa zimowe

Nawet podczas siarczystych mrozów w supermarkecie czekają na nas owoce i warzywa rosnące w odległych krańcach świata. Większość z nich w niczym nie przypomina jednak smaku sezonowych plonów, które dojrzewają w ciepłych promieniach słońca. Które warzywa i owoce powinniśmy więc wybierać zimą?

Skarby z domowej spiżarni

W najzimniejszej porze roku często mamy apetyt na świeże liście szpinaku, soczyste mandarynki lub imponującej wielkości truskawki. Nie ulegajmy jednak pokusie powrotu do letnich smaków, ponieważ dostępne zimą warzywa i owoce zawierają niewiele witamin, a na domiar złego często są spryskiwane środkami grzybobójczymi, które konserwują je podczas wielodniowego transportu. Zamiast więc kupować wyblakłe pomidory czy sztucznie wyhodowany szpinak, wybierzmy zdrowe warzywa z rodzimych upraw. Sięgnijmy po cebulę i czosnek, które nadadzą potrawom wyrazisty smak i jedocześnie zwiększą odporność naszego organizmu na zimowe infekcje. Jedzmy też często kapustę, która jest bogata w witaminy: A, B, C i K oraz rutynę, odpowiadającą za uszczelnianie naczyń krwionośnych oraz zmniejszającą ryzyko wystąpienia chorób serca. Możemy ją spożywać w formie kiszonek lub jeść jej gotowane czy kiszone liście. Zimą nasza dieta powinna też obejmować potrawy z buraków oraz ziemniaków. Pierwsze z nich wzmacniają odporność organizmu i chronią przed anemią oraz nowotworami. Drugie natomiast dostarczają dużą dawkę witaminy C, żelaza, magnezu i potasu oraz łagodzą objawy rozstroju żołądka. Spośród warzyw dostępnych zimą warto wybierać także marchew, seler korzeniowy, groch, soczewicę i brukselkę. Możemy też sięgnąć po przeciery pomidorowe, które zawierają więcej likopenu niż surowe warzywa.

Pigwa zamiast pomarańczy

Choć na świątecznym stole tradycyjnie królują pomarańcze i mandarynki, a jedzenie cytrusów daje nam namiastkę lata, to warto zamienić je na rodzime owoce, które nie zawierają substancji wspomagających zachowanie świeżości podczas transportu. Zamiast nich jedzmy na przykład jabłka, które dostarczą nam wielu cennych witamin i minerałów oraz słynące z właściwości przeciwgorączkowych gruszki. Wprowadźmy do jadłospisu również owoce pigwy, które zawierają dużą ilość witaminy C, a także wapń, miedź, magnez, fosfor, żelazo i potas, a więc substancje chroniące organizm przed infekcjami oraz przyspieszające leczenie przeziębienia. Zimą warto też popijać soki z dzikiej róży i czarnego bzu oraz jeść orzechy, które pozytywnie wpływają m.in. na pracę mózgu.
Gdy za oknem szaleją śnieżyce, a poranki witają nas przymrozkami, zwiększmy odporność organizmu, sięgając po rodzime warzywa i owoce, które są bogate w witaminy i minerały niezbędne do walki z grypą. Unikajmy natomiast cytrusów oraz warzyw, które musiały przebyć długą drogę, by znaleźć się na naszych talerzach, ponieważ ich wartość odżywcza może być znikoma.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *